Thursday, July 15, 2010

DuRiAn Oh DuRiAn

Gara-gara aku teringin makan pulut durian aku telah demam minggu lepas dan berlarutan hingga minggu ni....sebelum ni aku bantai elokje xdak apa2pn...tp sblm ni hubby pesan kalau nak makan kopek dulu letak dlm fridge barula boleh makan setelah gas n yg panas tu keluar....
tp aritu beli yg ready made kt pasar malam...fuhh durian dia isi ketul2 besar...sedap giler...hubby tgk jela n dia rs pelik kerna xpernah tengok org makan pulut durian cmtu.....namaje org perak tp xreti makan durian..uish...rugi toi...klo balik sanapn tgk MIL selalu msk pengatje...hmm tak rs nikmat sgtla.....tp yela kt sna berduyun2 so klo pengat sume org bleh rs...tempoyak depa xmakan uish mmg pelik......

melencong pulak.....disebabkan aku kepanasan n demam makan durian sian my baby mst xsihat jugak kt dalam....so selasa tu pergila jugak ofis tp just g serah kunci peti besi,tinggalkan kerja utk staf utk aritu (klo tk mmg kucar kacir depa,kejap2 cal aku nk restpn xleh),dah tu tido kt surau setengah ari,gpn balik umah xdak sapapun depa risau tgk aku......HB risau sbb aku gtau baby xaktif sejak ari ahd malam lepas mkn durian tu....aku igtkan dia kenyang dok diamje so aku bleh tido nyenyak sbb kekenyangan juga..selalu klo baby kelaparan dia akan bg sign...n hanya mama yg faham.....bila ayah panggilpn dia wt dekk je selalu mesti da respon even dia tgh ngntuk2 pn dia gerak2 gak tanda dia dgr pastu dia diam balik...bila ayah panggil lg dia gerak lg.....pastu diam......hmm pandai ye skangni.....

and utk elakkan kerisauan makin menjadi HB bawa g scan,so bleh tgk jantina sekali memandangkan mmg nk scanpn dh masuk 6bulan.....terus bergegas ke a.star dari sg petani.....sebenarnya emak pn demam jugak dia sorok2,lps bw aku ke klinik terus bawa dia ke klinik pulak...alhmdulillah lps mkn ubat dia dh sembuh....ms kt klinik Doc pompuan xmasuk lg so inilah masanya utk bersiar2 kejap,mkn ABC kt pekan rabu n beli stok kurma n kismis siap2.....g pacific jalan2 n cari baju lg.....hmm bleh tahan lg tu jalan2 dlm demam2 n xlarat tu....

alhamdulillah doc sahkan baby sume ok....tumbesaran normal....berat dh 589g @ 24 weeks.....tp susah nk fokus sgt sbb dia sgt aktive bak kata doktorla..tp mmg betoi kjap2 angkat tgn..bila doc fokus kepala dia geleng2 kiri kanan...mcm kelakar...doc kata klo ibu yg bekerja mmg kurang rs pergerakan tmbh2 lg pd wktu siang.....dan jantinanya hmpir 90% confirm...tp dia dok xdiam susah skit....dktor test dgn letak imbasan tu statikje...hmm lega rs ati mmg aku nmpak si dia aktif....balik umh dgn senang ati even dlm kelesuan demam....selama 6bulan ni aku bertahan xpernah demam lg berbanding sblm pregnan tiap bulan mst adaje sakit2......

and semalam cuti lg memandang HB mc 2 ari jangkit demam dr aku...sempat lg aku berjalan2 kt SP pulak....lgpn perut pulak senak dh 2ari meragam mkn tom yam..susah betoila perutni mmg alahan dgn makanan yg xserasi....g klinik lg...baby xseaktif lg...dktor suh minum air kelapa..akuni xberani lg nk minum..sbb kak pernah keguguran pertama masa 3bulan...tp smlm try gagah jgk lgpn dh 6bulan..n alhmdulillah pg2 lg dia dh aktif kembali.....aku mmg jaga bab mkn sbb tersangat risau benda kt dalam kita xtau....klo nenas n air tebu uish xberani nk jamah smpai beranak pe....mmg ada kwn2 kata hgni xtahan aku belasah elokje,jgn pantang ank 1st ni kang susah nti dh terbiasa sume xleh.....aku xtau apa yg aku tk tahan so aku berjaga2la dr awl klo nk cuba tetiba dh jd msalah cmner...mati aku nk jwb ngn HB dia mmg xbg even MIL yg bidan nipn suh mkn itu ini.......arrhh lantakla aku punya style....klo aku sakit aku yg kena tanggung..lgpn klo jd apa2 rugi ms setahun ni aku bg perhatian n tolak segala peluang yg ada semata2 utk si dia agar selesa di sini dlu....aku fobia tgk kak yg gugur ke2 ms 4bulan,mbr gugur ms kandungan 7bulan ms bulan 5 lepas....mengikut cerita,beliau mmg suka minum air gas sehingga suami dia terpaksa sorok tak bg dia nmpak..ms suami dia g kursus dia curi2 mkn byk kot....tali pusat ank dia putus so anak mati dalam perut...sedih sgt dahla beliau hampir 1tahun jugak tunggu utk pregnan.....mst ini dah jd pengajaran buat dia.....

apapun ni dia si comelku yg bkal lahir nanti......

tgh berinteraksi dgn doc...nmpk mcm dh nk hisap jarije..tp ni kecik la.....smoga membesar dgn sempurna..mempunyai akal yg bijak sempurna n selamat sume.....aminnn

 nie ms scan 3bulan .......kenangan terindah utk kita sekeluarga......

4 comments:

  1. mmg seronokkan tgk bb ms scan.mesti xsbr nak tgk dia dilahirkan.
    psl pantang ms mengndg,elokla hg pantang.biaq p la depa nak kata apa.janji kita jg anak kita.aku dl nak mkn durian,hubby bg mkn skt je.dpt la merasa seulas dua.jd la kan
    take care

    ReplyDelete
  2. uish sat ja dah 6 bulan kan.. hehe.. dulu masa hakim, org selalu pujuk dia suruh tunjuk jantina masa scan, 1 mg sblum scan tu mula la pujuk. dan bila scan terang-terang dia tunjuk. tiap2 kali scan mesti nmpak.apapun smga k.ina n baby sihat2 slalu

    ReplyDelete
  3. tgk gmbr scan ni tingat msa dok pi check perut dlu,mmg merupakn kngan terindah..sub dlu tiap2 kali pi scan mesti berlinang ayaq mata terharu tgk dgn Kekuasaan Allah yg menjdkn seorang makhluk mnusia dlm perut kita.takpa k ina laki ker pompuan jnji bb tu sihat..take care,jgn mkn durian byk2 sgt..

    ReplyDelete
  4. tq kwn2..hgpa sume dh merasa kan..
    deqja:km mkn 3ulasje tp power kot durian tu...

    izzah:nie dh rs lama jgk ni..hehe xdan nk pujuk2 dh p terghezut,dia sempat lambai tgn hai mama je la ms scan...klo xbpe nmpk tu mybe girl kot..xpe mggu 28 t p scan kt gov plak..klo boy mmg xleh sorok dh bleh npk clearkan...

    wanie:a'a rs mcm ajaibje da benda dlm perut tmbh2 g t dh siap jd klon kitakan..insyaallah bleh tahan nafsu mkn utk kebaikan...wt ms ni rs xsabar nk ank yg ke 2 plak,hihi..izzah n sub hgpa dlula kot xdan ligan dh...degja lg xleh nk ligan.....hihi

    ReplyDelete