Sunday, December 6, 2009

BENGANG BETOI..........

hati-hati jika u all seorang yang suka bershopping atau membeli barang-barang keperluan TANPA MENYEMAK HARGA BARANG TERLEBIH DAHULU...........
 lebih-lebih lagi jika u all bershopping di T---O.....berdasarkan pengalaman saya sudah 4 kali terkena dengan senarai harga yang dipamerkan tidak sama dengan scan sewaktu pembayaran.....
mungkin saya ni seorang yang agak particular dengan harga2 ni dan saya akan pastikan saya tidak akan menanggung kerugian........
siapa tidak kenal harga yang ditawarkan agak murah berbanding dengan harga supermarket lain.......tp tak mustahil cara tersebut adalah cara lain untuk mereka mengaut keuntungan........siapa yang tahu........bagi pembeli yang tidak pernah mengecek semasa barang di scan dikaunter bayaran sudah pasti kita akan bayar terus dan tidak perasan........jadilah pembeli yang bijak......
CASE pertama yang saya sedari adalah semasa membeli hadiah iaitu dapur gas untuk frends wedding.....selepas seminggu saya akan filing receipt dalam akaun peribadi.....apabila di semak terkejut melihat harganye lebih 10ringgit dari yang dipamerkan.....hampeh betoi.......padahal waktu itu memang board besar digantung jenama tersebut tengah sale dan kerana itulah saya beli barang itu.......bodoh betoi......apa nak wat nak claim balik dh terlepas........(tak sedar jika beli banyak barang)......

case yang lain semasa ingin membeli long pants dengan member....kami memang dah siap try dah pun.......memang harga berbeza 50%....hampeh memang hampeh....saya pulangkan balik semasa dikaunter pabila menyedari harganya tak sama.......dan masa tu member pulak dah terbayar.....so kami claim and report di kaunter cutomer servis.....walau apa2pun mereka tak pernah silapla kononnya........
dan semalam case yang terbaru terjadi kepada saya semasa pergi shopping dengan HB.......walaupun beza harganya 1.99 je tapi yang salah tetap salah.....mereka meletakkan barangan ditempat yang salah.....adakah itu salah kita......namanya juga betoi......harga memang xkan boleh kurang........tapi saya tetap ambik juga barang tersebut selepas bagi nasihat and leteran yang panjang......bukan nak berkira tapi geram dengan pengurusan mereka tu......ataupun itu memang disengajakan......saya cuma kesian dengan pembeli2 islam kita.......apa2pun my advise berhati2lah and beware dengan harga and recheck dikaunter............

2 comments:

  1. biasa la k.ina.byk pasaraya yg mcm ni, even watson pun i dah prnah kena, tp x byr lg p scan dulu, tgk mak oi facial wash beza harga rm5. mujur my hubby jenis yg scan semua brg sblum bayar, kdg siap kira total harga yg nak kena byr nnti..dia sungguh rajin, berhemah dan mungkin juga cermat

    ReplyDelete
  2. ooo bagusla cmtu,sama mcm aku gak.....tp bj tak kisah sangat...tp kt tesco tu bleh kata tiap kali beli mesti da prob...kt tempat lain aku xpenah kena lg....kt situ plak tempat scan susah nk dpt nak g cari jauh...dhla beso tmptnyer,letih berjalan.......

    ReplyDelete