Friday, October 2, 2009

LaGi-LaGi....CeRiTa RaYa 2009...........

Masa pagi raya kelam kabut jadinya kerna kami terbangun lewat...jam sudah pukul8 pagi...aku terkejut dengar suara budak-budak kat luar ramai.......mak akupun xkejutkan kami....husband aku dia tidur balik tanpa kejutkan aku.....aku biasala OFF n malam tu tido lewat plak.......so pe lagi kelam kabut iron Baju Melayu n Sampin dia dulula.........dah pulak air slow so bertambah lambat lagila......yang akuni xmandi lagi...budak2 dah berduyun2 datang.......hubby nak minum dulu tapi aku xbuat lagi,mana nak pakaikan Sampin lagi dahla 1st time nih.......ketar kaki tangan aku ni.......mak n abang aku dah tunggu hubby kat luar untuk pergi SOLAT HARI RAYA sama-sama. Kak aku sibuk dengan anak dia bad mood...lagipun husband dia beraya di rumah mak mertua dia dulu........

so, aku amik keputusan nak tutup pintu buat sementara untuk mandi...hehe selamatla skit biarla budak2 tu jerit aku dah xsempat kang orang datang beraya aku xmandi lagila pulak.......tp xSYOK la xdapat pergi masjid.........


Hubby balik awal untuk tolong aku didapur...gi beli ais dan gas dah habis.....tahun ni tidakla penat sangat macam dulu......ramai orang datang lepas solat, kt dapur penuh sedara n kawan2 mak...ruang tamupn penuh ngan kawan abg n adik...kt ruang TV pun ada budak jugak....yang kosong hanya kt bahagian 2 je.....tapi sekejapje pukul 1 p.m tetamu dah beransur-ansur.......aku lega sikit boleh kemas2 tetapi tu la alhamdulillah hubby kemas sume kt dapur...walaupun dengan bersampin dia wat tatau je n belasah jugak..........

Kul 1p.m kami lena keletihan n wake-up at 4pm and start keluar utk beraya.........(apa jenis punya raya la tido plak)...bukan pe actually my mom keluar beraya dulu kami kena jaga rumahla coz salah seorang anak buah ni OKU...so kalau nak ke mana2pun mesti ada orang tunggu kat rumah. kami tumpang seronok tengok mak seronok beraya yela sebelum dia dia jarang dapat keluar so bagila CHANCES kat dia dulu.........

then, masa RAYA KE 2-kawan2 yang datang adalah MOGIE with her fiancee pada sebelah petang...........MIZA with her husband (RIZAL) pd sebelah malam...then kami berborak kt hampir 12 tgh malam la jugak....aku hanya sempat pergi umah MAK CIK kat tebengau, umah Kak Long je coz masa dah suntuk...n hari raya ke 3 dah nak balik perak awal2 pagi tuh........tu pun janji nak balik malam hari raya ke 2 tp letih sangat n hubby ajak balik esoknya........

sorry for Hasnah xdapat pergi beraya rumah....n Daliela sms nak datang rumah tapi aku dah balik perak........sorry nanti kita jumpa lain masa yer.........tahun ni xsempat nak beraya sakan ziarah kawan2 n beraya kat perak sampai raya ke 7 plak baru balik.......

RAYA KE-3, cuma berehatje kat rumah kakak ipar sebab rumah MIL dah full...kami booking kt situla......petangnyer baru pergi rumah MIL......happening sangat orang ramai...anak buahpun ramai....kawan2 hubby pun ada yang datang bawa family.......kami semua berkumpul kat luar MAIN BUNGA API....macam jenis ada....yang paling best bunga api yang digunakan masa malam merdeka tu n masa CNY....cantik sungguh berbagai corak bunga api....tapi yang lawaknyer kebanyak si bapak2 orang yang EXCITED lebih,tambah2 abang ipar aku....stok ni dia yang pulun cari.....hubby lagilah sama naik jugak....masa kat kampung aku dia xdak GENG sangat...........

RAYA KE-4, aku buat laksa dengan Adik ipar,barang2 kami keluar cari .........pada masa yang sama kami pergi survey PHOTOSTUDIO coz petangnyer dah set nak ambik family foto...so dapatla 1 kedai ni yang paling murah 4keping pic RM320....kalau kedai lain semuanya RM500+........dahla kena pergi studio pulak........hmmm buang masa n for sure la tak muat kan....RAMAI...almost 22 persons...
perkara yang lucu terjadi masa ambik pic family bagi tiap pasangan.........huhu kami berdua je n xpayah susun anak2 diff dengan family lain sibuk atur sana sini....lepas tu semua family ketawakan kami..........My MIL hanya senyum simpul je...aku dapat nampak ada kegembiraan dalam wajahnyer coz semua anak2 n menantu ada........n next year semua kami beraya disana......( TEMA : ORANGE COLOR have been decided for next Hari Raya 2010).......ni kerna pada tahun ni kami tak ikut tema (COKLAT)...xsyok r sama color...aku saja xnak coklat tak up-to-date la.......malamnyer pergi rumah kawan Kakak Ipar without myhusband n yang lucunyer ada jugak yang terpaut dengan aku...masih laku? hehe, akak tak nak introduce sebagai adik ipar n saja je nak tengok akal orang...hehe


RAYA KE -5, dari pukul 11 pagi pergi rumah kawan hubby n sesi petang pergi open house rumah Ma Bazla kat beruas...thanx dia masak sedap2......
sesi malam pergi beraya lagi rumah bestfrend hubby...sampai penuh perut aku nih....kiranya dari pagi smapai malam segala mak nenek masuk perut....mee ada,kueh teaw,bihun sup,laksa,bihun...pastu perut mula meragam....semua kawan2 menunggu kedatangan kami...aku amat rasa dihargai n mendapat kunjungan balas dari mereka....sehinggakan pada hari ahad malam isnin pun ada datang beraya n cari aku...mana ada aku dah balik sini la nak kerja dah isnin.......

RAYA KE-6, aku mintak izin husband nak pergi lepak2 n beraya rumah MOGIE kat Seri Iskandar...yelah hubby pun kuar ngan member2 dia...so aku pun panjang gakla langkah......perjalanan hampir sejam n pukul 5p.m baru sampai....mogie masak nasi beriani...fuhh...sedapppp........kami berborak macam2 tapi macam xckup masa je...terpaksa pulangla lepas maghrib...hampir kul9.30pm baru smapai umah my MIL..........my hubby tunggu kepulangan aku for makesure aku selamat sampai...then, dia sambung keluar lagi....xper aku bagi peluang raya kali nih....masa raya nih la kawan2 balik kampung n they can meet each other n enjoy their favourite sports together (SNOOKER)...xpe bagi chance...tapi nanti kalau aku nak main BOWLING dia kena bertolak ansurla jugak.........

RAYA KE-7, yeye malam nih nak balik dah........tapi sebelah pagi masak dulu.......n sesi petang beraya di rumah abang aku kat BOTA...semua anak buah aku dah tunggu kedantangan kami...n my MIL pun aku ajak sekali........sampai rumah dah pukul 6.30 p.m then bergegas kemas beg n pack barang coz pukul 8 p.m nak balik KEDAH...........tapi hubby ajak pergi open house rumah bestfrend dia (DUAN n LYDIA) lagi so kami pergi 2 buah kete la termasuk my MIL n anak buah...sungguh best open house tu hampir 5buah khemah ...n sesak dengan orang dari pelbagai kaum...makanan sume best jugak...huhu gemukla raya ni....tuan rumah turut bekalkan sourvenier bagi yang terpilih...dapat PAYUNG............duan n lydia ni mmg rapat jugak dengan kami...masa kenduri sponsor pakej pelamin,baju n makeup kat sebelah lelaki....n masa honeymoon ke 2, abang kepada si Duan ni MIRI n NANA sponsor penginapan kat PANGKOR....siap dapat cenderahati honeymoon  COUPLE KEYCHAIN.....
so pukul 9.30pm bertolak dari Stiawan ke SP..........amat meletihkan n aku cuba untuk melayan husband bersembang tetapi terkandas n bila sedar dah exit tol SP Selatan.......

::::hmm tak tahulah nak kata best atau tak raya kali nih...ramai kawan2 bertanya pengalaman raya 1st sebagai pasangan berkahwin, n aku cuma cakap biasa je.........entahla best atau tidak? agak2 best tak melalui cerita2 kat atas tuh........::::

No comments:

Post a Comment